I februar i år ble seks tyskere i alderen 22–33 år ilagt forelegg for å ha stjålet vrakdeler fra flere fly i Nordland og Troms.
Norsk politi og norske tollere stanset tyskerne på vei mot svenskegrensen i august for snart to år siden. Varebilen deres var fullastet av vrakdeler.
På taket lå sideror og haleflate fra en Messerschmitt, og vingeflater fra et Heinkel bombefly. I bilen lå det bombestativ fra en Heinkel eller Junkers, motordeler, balanseror, enda flere vingedeler. Propelldeler, motorkoblinger, en antennefot, og cockpitdeler som elektriske brytere og kontakter og setebeltes
Enda mer ble funnet i skogen ved en leirplass utenfor Narvik.
De tyske vrakplyndrerne var godt forberedt. I bilen fant politiet flere vinkelslipere, metalldetektor, spader, baufil og diverse verktøy, i tillegg til håndholdt GPS, gummibåt, påhengsmotor, årer og en rekke våtdrakter.
Områdene rundt Narvik var åsted for noen av de hardeste kampene på norsk jord under andre verdenskrig. I fjellområdene nord i Nordland ligger det en rekke tyske flyvrak, noen av dem under vann. Et 27 kvadratkilometer stort område er fredet på grunn av den viktige krigshistorien, det største vernede landskapsområdet i Norge.
Alle tyske flyvrak i Norge eies av den norske stat ved Forsvarsdepartementet.
En tysk 22-åring som norsk politi tror er hovedmannen blant vrakplyndrerne, ble for halvannet år siden dømt til et års betinget fengsel i hjemlandet for å ha solgt nazieffekter på nettet og for å ha vært i besittelse av våpen og våpendeler.
Flere av tyskerne har tilknytning til høyreekstreme miljøer.
Ved et av vrakene utenfor Narvik var det etterlatt en særpreget hilsen på tysk. De besøkende erklærte seg som en kampgruppe, og hevdet at de hadde tatt vraket i sin besittelse for Føreren og Riket.
Etterspørselen etter vrakdeler fra gamle krigsfly har nærmest eksplodert det siste tiåret, forteller Ulf Eirik Torgersen, direktør ved stiftelsen Narviksenteret.
– Store aktører er kommet inn, særlig på det amerikanske samlermarkedet. Prisene på Ebay er blitt mangedoblet de siste ti årene. Vi vet det er mange private som bygger opp store samlinger. Noen går nærmest over lik for å få tak i det de er ute etter, og pris er ingen hindring, sier Torgersen.
– Vi ser bare en liten del av dette i Norge, men vi vet at det har foregått i mange år ute i Europa og i andre land, forteller Torgersen.
Kurt Jan Kvernmo, kultursjef i Salangen kommune, beskriver tyskernes handlinger slik:
– Tragisk! Dette er vandalisme. Jeg synes det er helt forferdelig at noen skal tjene penger på å ta noe som bør ligge der det hører hjemme – der handlingene skjedde.
Han så med egne øyne resultatet av tyskernes handlinger, få dager etter at de hadde gått kraftig til verks for å plyndre vraket av et Heinkel bombefly på Fjordbotneidet i Gratangen.
Slik så vrakstedet ut før tyskerne kom dit:
Og slik så det ut etterpå:
Flyet ble skutt ned 24. mai 1940, to av det tyske mannskapet omkom mens de øvrige tre ble tatt til fange.
Prisene er skyhøye for restaurerte krigsfly, såkalte «warbirds». Aller mest ettertraktet er tyske fly.
– Det som er tysk er veldig sjeldent, fordi det meste ble ødelagt under krigen. Derfor er det verdt mange penger på samlermarkedet, og blir stadig mer verdt, sier major Anders Utgård, sjef for Norsk Luftfartsmuseum i Bodø til VG.
Im Artikel wird über einen Vorfall von 2020 berichtet.
Jetzt im Feb ist die Geldbuße ergangen
2 waren je 12000kr andere jeweils 8000kr
Der Hauptschuldige 22jährige Student aus Bayern hatte in Deutschland eine Strafe von einem Jahr auf Bewährung bekommen
und hatte wohl nen Handel für Nazi-Devotionalien betrieben
Rechtsanwalt war Frank Misch
Der 22jährige meinte, daß ihm klar war, daß die Wracks norwegisches Eigentum
sondern weiterhin deutsches Eigentum wäre
Interessant ist noch
En 33-årig mann som er bøtelagt for å ha vært med på begge plyndringstoktene, er lokalpolitiker for det høyrepopulistiske partiet AfD – Alternativ für Deutschland.
Ein 33jähriger von der AFD war mit dabei